شرکت کنندگان نشست سویس شرایط پوتین برای آتش‌بس در اوکراین را رد کردند

ولادیمیر زلنسکی؛ رییس جمهور اوکراین و رهبران کشورهای متحد کی‌یف درخواست رییس‌جمهور روسیه مبنی بر خروج نیروهای اوکراینی از مناطقی در شرق اوکراین برای برقراری آتش‌بس بین دو کشور را «قاطعانه» رد کردند.

پیشنهاد ولادیمیر پوتین روز جمعه در دیدار او با سفیران خارجی در مسکو و در حالی بیان شد که رهبران و هیأت‌های نمایندگی از ۹۰ کشور برای شرکت در نشست بررسی راهکارهای پایان جنگ روسیه در اوکراین راهی شهر لوسرن در سویس بودند.

آقای پوتین گفته بود به محض این‌که اوکراین برای گرفتن تصمیم جهت بیرون بردن نیروهایش از خرسون، لوگانسک، دونتسک و زاپوریژیا آماده شود، او «واقعاً و در همان دقیقه» دستور آتش‌بس و آغاز مذاکرات را صادر خواهد کرد.

به گفته ولادیمیر پوتین، اوکراین برای رسیدن به آتش‌بس با روسیه همچنین باید از قصد و تمایل خود برای پیوستن به ائتلاف ناتو دست بردارد.

ولادمیر زلنسکی؛ رییس جمهور اوکراین، اولاف شولتس؛ صدراعظم آلمان، کامیلا هریس؛ معاون رییس‌ جمهور امریکا و دیگر رهبران جهان در امروز یکشنبه، 27 جوزا در نشست سویس این پیشنهاد را رد کردند.

کامالا هریس؛ معاون ربیس‌جمهور امریکا گفت جنگ برای پوتین «شکست مطلق» خواهد بود و او با پیشنهادی که داده، عملاً «خواهان تسلیم اوکراین است». خانم هریس گفت عدم توانایی برای حل این مناقشه، متجاوزانی مانند پوتین را گستاخ‌تر خواهد کرد.

همچنین لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا، با رد درخواست رهبر روسیه گفت ولادیمیر پوتین به‌طور غیرقانونی سرزمین تحت حاکمیت اوکراین را اشغال کرده و در موضعی نیست که به اوکراین دیکته کند برای صلح باید چه کاری انجام دهد.

نشست دور روزه سویس امروز یکشنبه، با تصویب قطعنامه به پایان خواهد رسید. خبرگزاری رویترز متن پیش‌نویس قطعنامه را دیده که روسیه را به دلیل ایجاد رنج و ویرانی در ابعاد گسترده مقصر وقوع جنگ دانسته و خواهان احترام به تمامیت ارضی اوکراین شده است.

پیش‌نویس قطعنامه همچنین خواهان کنترل دوباره اوکراین بر نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا و دسترسی اوکراین به بنادر خود شده است.

مطالب مرتبط