مرگ بیش از ۵۰۰ زائر حج در عربستان؛ بی‌خبری از سرنوشت چند زائر افغان + ویدیو

منابع رسانه‌ای از گرمای شدید در عربستان سعودی خبر داده و می‌گویند که گرمای کم‌سابقه جان بیش از ۵۰۰ زائر را در مراسم حج تمتع امسال گرفته است. در همین حال، طالبان اعلام کرده‌اند که شماری از حاجیان افغان نیز گم اند.

براساس گزارش بی‌بی‌سی ۵۷۷ زائر از کشورهای مختلف بر اثر گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند.

دمای هوا در شهر مکه در این هفته از ۵۱ درجه سانتیگراد فراتر رفته بود.

شاهدان عینی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که اجسادی را دیده‌اند که در کنار جاده نزدیک منطقه منا، در خارج از مکه با پارچه سفید پوشانده شده بودند تا به جای دیگری منتقل شوند.

مقامات سعودی تاکنون از انتشار آمار رسمی جان‌باختگان خودداری کرده‌اند.

به گزارش بخش عربی بی‌بی‌سی، ۳۲۳ جان باخته از مصر هستند و به گزارش رویترز حدود ۱۲۰ زائر مصری هم مفقود هستند.

نورمحمد ثاقب؛ وزیر حج و اوقاف طالبان هم گفته است که شماری از حاجیان افغان نیز در مراسم حج گم شده‌اند و تلاش برای پیدا کردن آنان ادامه دارد.

در همین حال، علی مرعشی؛ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران نیز گفته که ۱۴ حاجی ایرانی در حج امسال درگذشته‌اند که مرگ شش نفرشان به علت گرمازدگی بوده است.

نزدیک به دو میلیون مسلمان این هفته حج تمتع خود را در عربستان به پایان خواهند برد.

دانشمندان علوم اقلیمی می‌گویند که احتمال تکرار چنین گرمایی و جان‌باختن زائران با توجه به اینکه در دهه‌های آینده ده‌ها میلیون مسلمان به مراسم حج خواهند رفت، وجود دارد.

موسم حج براساس سال قمری، هر سال ۱۰ روز پیش می‌آید و اکنون به سمت زمستان می‌رود؛ اما تا دهه ۲۰۴۰ مجددا با اوج تابستان در عربستان سعودی مصادف خواهد شد.

مرگ و میر ناشی از گرما در مراسم حج پدیده جدیدی نیست و هر سال تعدادی بر اثر گرما یا ازدحام و فشار جمعیت جان خود را از دست می‌دهند.

عادت نداشتن به گرمای شدید، فعالیت بدنی، ماندن در فضای باز و سن زائران از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ در مراسم حج عنوان شده است.

سال گذشته حداقل ۲۴۰ زائر از کشورهای مختلف در جریان حج جان باختند که بیشتر آن‌ها شهروند کشور اندونزی بودند.

به گفته مقامات سعودی در سال گذشته هم بیش از دو هزار نفر از استرس گرمایی طی مراسم حج رنج برده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ عربستان سعودی یک راهبرد گرمایی منتشر کرد شامل ساخت مناطق سایه‌دار، دسترسی به آب آشامیدنی در هر ۵۰۰ متر و بهبود امکانات مراقبت‌‌های درمانی.

در همین حال، برگزارکنندگان حج در عربستان هر سال با اتهام عدم ارائه امکانات کافی برای محافظت از گرمای هوا مواجه هستند به‌خصوص برای زائران فقیر.

مطالب مرتبط