شبکه همسبتگی زنان: سازمان ملل و کشورها از معامله با «تروریزم جهانی» دست بردارند

شبکه همبستگی زنان در واکنش به گزارش ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان اعلام کرد که این گزارشی تنها بخش کوچکی از فاجعه افغانستانِ تحت کنترل طالبان است. این شبکه از سازمان ملل و کشورهای اشتراک کننده در نشست دوحه خواسته‌است که از معامله با تروریزم جهانی دست برادرند.

در یک بیانیه شبکه همبستگی زنان افغانستان که امروز پنجشنبه، 31 جوزا منتشر شده آمده‌است که عمق فاجعه در افغانستان به مراتب بدتر از آنچه که در گزارش ریچارد بنت آمده، است.

زنان معترض از کشورها و سازمان‌های اشتراک‌کننده در این نشست خواسته‌اند که دست از «معامله با تروریزم جهانی» بردارند و با این نشست‎‌های تعاملی، امکان به رسمیت‌شناسی آن را فراهم نکنند.

بیانیه افزوده با وجود چنین گزارش، سازمان ملل، در نشست دوحه آجندای نقض حقوق بشر در افغانستان را کنار زده و قرار است با عاملان و ناقضان گسترده‎ حقوق بشر و جنایت علیه بشریت، دور میز مذاکره بنشیند.

این شبکه تاکید کرده که سازمان ملل متحد به جای هر نشست تعاملی با طالبان، وظیفه دارد که سیاست جهانی را در مسیر پی‌گیری «جنایت‌های» این گروه سمت‌وسو دهد.

در بیانیه آمده که آپارتاید جنسیتی، جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی، کوچ اجباری، اختطاف، تجاوز، شکنجه و کشتار زنان و مردان، تجاوز بر کودکان و تبدیل مدارس دینی به کمپ‎‌های آموزشی تروریزم، از کارهایی است که طالبان انجام می‌دهند و قابل پیگرد است.

شبکه همبستگی زنان هشدار داده که نه تنها اکنون بلکه در آینده نیز میلیون‌ها کودک در کمپ‌های آموزشی تروریزم در افغانستان به هدف فتح جهان پرورش داده می‌شوند و از سازمان ملل خواسته این موارد را در نظر داشته باشد.

سومین نشست دوحه درباره افغانستان قرار است تا 10 روز دیگر به میزبانی سازمان ملل متحد در پایتخت قطر برگزار شود و طالبان نیز اعلام کردند که در این نشست اشتراک خواهند کرد.

پیشتر منابع گفته بودند که طالبان شرایط خود برای اشتراک در این نشست را با سازمان ملل شریک ساخته بودند که عدم بحث درباره تحصیل زنان و دختران، حکومت تک‌قومی طالبان و موضوعات حقوق بشری از جمله این شرایط بوده است.

مطالب مرتبط