گفتگوی ایران و طالبان درباره «اقدام مشترک» علیه اسراییل

منابع رسانه‌ای از مذاکرات ایران و طالبان برای «اقدام مشترک» علیه رژیم اسراییل خبر داده‌اند.

مجله لانگ وار ژورنال گزارش داده است که طالبان و ایران درباره «اقدام مشترک» علیه رژیم اسرائيل در حمایت از حماس باهم گفتگو کرده‌اند.

این مجله گفته است که این گفتگو در یک تماس تلفونی میان علی باقری کنی؛ سرپرست وزارت خارجه ایران و امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان صورت گرفته است.

این گزارش مدعی شده که ایران با طالبان در طی ۲۰ سال جنگ آنان علیه نظام جمهوری افغانستان و امریکا نیز همکاری داشته است.

بربنیاد این گزارش، پیش از این گزارش‌گر ارشدی که با روزنامه «الاخبار دیلی» حزب الله لبنان کار می‌کند در مصاحبه‌ای در ۱۳ جون ادعا کرد که طالبان به تهران اطلاع داده‌اند که آماده هستند هزاران نیرو برای جنگ علیه اسرائیل بفرستند.

این مجله گفته است که تهران میزبان نشست‌های مختلفی میان اعضای طالبان و حماس، در کنار سایر نشست‌ها در سطح بالا در مراسم تشییع جنازه سید ابراهیم رئیسی؛ رییس جمهور پیشین این کشور بوده است.

این در حالی است که پس از حمله موشکی و پهپادی ایران در ۱۳ اپریل به اسرائیل، طالبان به سرعت بیانیه‌ای در حمایت از این اقدام با استفاده از ادبیات مشابه ایران در مورد اسرائیل صادر کردند.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان روابط ایران و طالبان بیش‌تر از پیش نزدیک شده؛ اما این کشور هنوز هم طالبان را به عنوان دولت مشروع افغانستان به رسمیت نشناخته است.

مطالب مرتبط