عمران خان حمایت طالبان برای مبارزه با تروریزم را ضروری خواند

عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان حمایت طالبان افغانستان از مبارزه با تروریزم در این کشور را مهم خوانده و اعلام کرده که پاکستان بدون حمایت طالبان افغان در جنگ با تروریزم موفق نمی‌شود.

عمران خان؛ نخست‌وزیر پیشین پاکستان روز جمعه، ۱۵ سرطان در پیامی از زندان، خطاب به حکومت و ارتش این کشور گفت که اسلام‌آباد بدون حمایت طالبان افغان در جنگ علیه تروریزم پیروز نمی‌شود.

عمران خان گفت که پاکستان نیاز فوری به احیای روابط با حکومت طالبان افغانستان دارد.

آقای خان همچنین از سیاست حکومت شهباز شریف در قبال حکومت طالبان انتقاد کرد و گفت تهدیدهای پاکستان برای حمله به افغانستان «احمقانه» است.

حکومت پاکستان اخیرا عملیات عزم استحکام را برای مبارزه با تروریزم راه‌اندازی کرد. عمران خان با این عملیات مخالفت کرد.

آقای خان گفته است که پیروزی در عملیات «عزم استحکام» علیه تروریزم بدون حمایت حکومت طالبان ممکن نیست.

او افزوده: «شما علیه طالبان عملیات انجام می‌دهید، آن‌ها فرار می‌کنند و به داخل افغانستان می‌روند. تا زمانی که از افغانستان حمایت نشوید، نمی‌توانید در این عملیات موفق شوید.»

رهبر حزب تحریک انصاف از بلاول بوتو؛ وزیر خارجه پیشین و اسحاق دار؛ وزیر خارجه فعلی پاکستان به خاطر عدم سفر به کابل تحت کنترل طالبان انتقاد کرد.

عمران خان نزدیک به یک سال است که پس از برکناری در زندان به سر می‌برد. او در این پیام ارتش پاکستان را متهم به دست‌اندازی در امور زندان آدیالا و پرونده‌ها علیه او کرده و هشدار داده است که اگر ارتش از دست‌اندازی دوری نکند، دست به اعتصاب غذا می‌زند.

ارتش و حکومت پاکستان اخیرا عملیاتی موسوم به عزم استحکام را برای مبارزه با گروه‌های شورشی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی راه اندازی کرد. شمار زیادی از چهره‌های سیاسی و احزاب سیاسی پاکستان با آن مخالفت کردند.

مقامات ارتش پاکستان روز گذشته در نشستی، این انتقادها را برای منافع شخصی خواندند و بر اجرای عملیات عزم استحکام تاکید کردند.

طالبان در سال ۱۴۰۰ در زمان نخست‌وزیری عمران خان قدرت را در کابل تصرف کردند. آقای خان و حکومت او روابط گسترده‌ای با طالبان داشت و عمران خان با برخی از رهبران طالبان در اسلام‌آباد دیدار و وزیر خارجه او به کابل سفر کرد.

در زمان حکومت عمران خان، فیض حمید؛ رییس سابق استخبارات پاکستان، اولین مقام پاکستانی بود که در روزهای سقوط دولت به دست طالبان به کابل سفر کرد تا اختلافات داخلی طالبان را کاهش دهد. در جریان این سفر طالبان کابینه موقت خود را اعلام کرد.

با برکناری عمران خان از قدرت، فیض حمید هم از ریاست استخبارات پاکستان برکنار شد و به مرور زمان بازنشسته شد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، ناامنی در پاکستان افزایش یافت. حکومت فعلی پاکستان طالبان افغان را به پناه دادن به تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده و روابط سردی با طالبان دارد.

مطالب مرتبط