متقی: انتحارکنندگان داعش در افغانستان اتباع خارجی بوده اند

امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان ادعا می‌کند که اکثریت انتحارکنندگان وابسته به داعش که در افغانستان حملاتی انجام داده‌اند، اتباع خارجی بوده‌اند. او در سخنرانی‌اش در نشست فرمت مسکو همچنین مدعی شد که مراکز داعش در خارج از مرزهای افغانستان است.

آقای متقی امروز جمعه، 13 میزان در ششمین دور نشست فرمت مسکو که به میزبانی روسیه برگزار شده، شرکت و سخنرانی کرد. او در سخنانش ادعای خارجی بودن اعضای فعال داعش در افغانستان را مطرح کرد و نیز گفت که مراکز داعش در بیرون از مرزهای افغانستان از نگرانی‌های جدی طالبان است.

او افزود که اخیراً داعش توانسته در بیرون از مرزهای افغانستان مرکزهای تجهیز و آموزش ایجاد کند. متقی گفت: «ما از تمامی کشورهای منطقه می‌خواهیم در جلوگیری از جذب اتباع شان توسط داعش و اعزام آن‌ها به افغانستان و دیگر کشورها برای انجام عملیات تخریبی همکاری کنند».

وی نگرانی‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حضور داعش و سایر گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان را نیز «ناشی از معلومات نادرست» دانست.

وزیر خارجه طالبان در سخنرانی خود مشخص نکرد که داعش در کدام کشور اخیراً مرکز آموزشی ایجاد کرده است؛ اما پیش از این استخبارات طالبان و همچنین سخنگوی طالبان به صورت رسمی اعلام کرده بود که مراکز آموزشی‌ داعش به پاکستان منتقل شده است.

امیرخان متقی در سخنرانی امروز خود به مبارزه علیه مواد مخدر نیز اشاره کرد و ادعا کرد که مواد مخدر صنعتی از سایر کشورها وارد افغانستان می‌شود و خواستار جلوگیری از آن شد.

او در این نشست گفت که طالبان تعامل با کشورهای منطقه را گسترش داده‌اند و با راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی را در افغانستان ایجاد کرده‌اند. او افزود که فرصت‌های به‌وجود آمده در افغانستان نیازمند درک صحیح سیاسی و پیش‌برد همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه است.

امیرخان متقی در حالی پایگاه‌های داعش را خارج از افغانستان و جنگجویان این گروه را اتباع خارجی خوانده که داعش خراسان در ماه‌های اخیر مسئولیت حمله‌های مرگبار به ویژه بر شهروندان هزاره افغانستان را بر عهده گرفته است. در حمله اخیر داعش بر باشندگان هزاره ولایت دایکندی، ۱۴ تن جان باختند و شاهدان رویداد گفتند که دو فرد مسلح خود را اعضای طالبان معرفی کردند و پس از آن دست به گلوله باری این افراد زدند.

ششمین دور نشست «فرمت مسکو» امروز با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شد. در این نشست متقی همچنین ابراز امیدواری کرد که طالبان در آینده نزدیک از فهرست «سازمان‌های تروریستی» روسیه حذف شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *