«بدحجابی زن، بی‌غیرتی مرد»؛ هرات در انحصار افراط‌گراها؟

یک‌بار دیگر کارکرد مجیب‌الرحمان انصاری؛ مولوی پرنفوذ هرات با واکنش‌های گسترده شهروندان کشور، مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده‌است.طی هفته جاری دست‌کم ۵ بنر تبلیغاتی با شعار«بدحجابی زن از بی‌غیرتی مرد است» در مسیر منتهی به گازرگاه در شمال شرق شهر هرات نصب شده‌است.

blank

این بنرها توسط نهادی موسوم به «اداره مرکزی امر به معروف و نهی از منکر گازرگاه شریف» نصب شده‌است.

حبیب‌الرحمان انصاری؛ برادر مجیب‌الرحمان به خبرگزاری افق می‌گوید که این بنرهای تبلیغاتی تنها در ساحه دشت گازرگاه به دستور این عالم دین برافراشته شده‌است.

پیشتر مولوی مجیب‌الرحمان در سخنانی در جمع هواداران‌اش در هرات گفته‌بود که به دلیل افزایش فساد، اعمال حد شرعی بر مجرمان را از منطقه گازرگاه هرات آغاز خواهد کرد.

او هشدار داده‌بود که اگر کسی مرتکب دزدی، نوشیدن شراب و کارهای خلاف شرع شود، بدون اعتنا به فرایند قانونی محاکمه، حد شرعی را بر وی جاری خواهد کرد.

شماری از هراتیان این سخنرانی جنجالی مجیب‌الرحمان را اعلام حکومت موازی در هرات عنوان کرده‌بودند. نصب بنرهای تبلیغاتی در مورد پوشش زنان نیز بیشتر از آن سخنرانی بحث‌برانگیز، خبرساز شده‌است.

اما سید محمد شیرزادی؛ رییس حج و اوقاف هرات به خبرگزاری افق می‌گوید که بیشتر زنان هرات حجاب شرعی را مد نظر می‌گیرند.

او می‌افزاید: «حدود ۹۵ درصد فامیل‌ها در هرات، پایبند ارزش‌های دینی هستند و مواردی که در قسمت پوشش لباس شرعی رعایت نمی‌شود، نیاز به نصیحت خیرخواهانه و شرعی دارد.»

بیشتر بخوانید:

نگرانی‌ از رشد افراط‌گرایی
فعالان حقوق زن در واکنش به سخنرانی‌ها و اقدامات مجیب‌الرحمان انصاری، از رشد افراطیت در هرات ابراز نگرانی می‌کنند.

کلثوم صدیقی؛ فعال حقوق زن در هرات به خبرگزاری افق می‌گوید رشد افراطیت و زن‌ستیزی، روزبه‌روز ساحۀ فعالیت زنان را در این ولایت تنگ‌تر کرده‌است.

او می‌افزاید که شعارهای تبلیغاتی درباره حجاب زنان که در شهر هرات نصب شده هیچ توجیه دینی ندارد و حجاب زنان هراتی بر اساس پوشش فرهنگی در این ولایت است.

به گفت این فعال حقوق زن، حالا هرات شهر علم و فرهنگ نیست: «برخی از حلقات متعصب می‌خواهند که دیدگاه‌های منفی در قبال زنان را بیش‌تر کنند تا زنان کم‌تر حضور داشته‌باشند. نصب بنر در مورد حجاب زنان نوعی از بی‌فرهنگی این مردان را می‌رساند و توجیه دینی ندارد.»

مژگان انتظار؛ دیگر فعال حقوق زن در هرات هم به خبرگزاری افق می‌گوید که گروهی از افراط‌‌گرایان در تلاش‌ اند تا طالبانیزم را در این ولایت رشد دهند.

به گفتۀ او، نصب چنین پیام‌های تبلیغاتی، روی افکار مردم تأثیر منفی می‌گذارد و اگر جلو آن گرفته نشود، فعالیت زنان را محدود خواهد کرد.

این فعال حقوق زن بر این باور است که مشکل افراط‌گرایی مثل انگل در جامعه است که همه را مریض می‌کند: «تنها کاری که دولت می‌کند این است که خیلی زود وارد عمل شود و جلو فعالیت‌های طالبانی و افراط‌گرایی را بگیرد.»

blank

موضع ریاست امور زنان
اقدام مولوی مجیب‌الرحمان به خاطر نصب بنرهای تبلیغاتی با واکنش تند ریاست امور زنان هرات هم مواجه شده‌است.

انیسه سروری؛ رییس این اداره، نصب پیام‌های تبلیغاتی با شعار «بدحجابی زن از بی‌غیرتی مرد است» را تکان‌دهنده می‌داند و می‌گوید، تلاش دارند تا از چنین حرکت‌هایی در این ولایت جلوگیری کنند.

واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی
نصب بیلبوردهایی در مورد پوشش زنان، سوژه داغ کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر هم شده‌است. شمار زیادی از کاربران نصب بیلبوردهای زن‌ستیزانه را محکوم کرده‌اند.

وحید عمر؛ مشاور ارشد اشرف‌غنی، رییس حکومت وحدت ملی در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته‌است هر مردی که به‌جای خود به زن تکلیف تعیین می‌کند، «نامرد» است: «مرد غیرتی مردی ا‌ست که زن را همتای خود بداند، نه متاع خود.»

سمیه ولیزاده؛ خبرنگار در حساب کاربری‌اش در فیسبوک نوشت: «افراطیت نوعی زن‌ستیزی است. گره زدن حجاب زن با غیرت مردان، موجب ترویج خشونت علیه زنان می‌شود.»

ملالی علوی؛ از فعالان حقوق زن هم در واکنش به نصب بنرهای تبلیغاتی در مورد حجاب زنان نوشت: «شما که شرف‌تان بسته به پوشش یک زن است، بهتر همان که نداشته‌باشید، من نمی‌دانم در این شهر از چه بدحجابی سخن می‌گویند.»

شماری از کاربران فیسبوک و توییتر سکوت اداره محلی هرات، مخصوصاً عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات را پرسش‌برانگیز دانسته‌اند.

پیشتر والی هرات گفته‌بود که مجیب‌الرحمان انصاری دوست او است و از خبرنگاران خواسته بود که او را با انصاری مواجه نسازند.

اما فعالان حقوق زن در هرات از حکومت می‌خواهند که جلو اقداماتی که مانع حضور و فعالیت زنان در اجتماع می‌شود را بگیرد و به هیچ‌کس اجازه محدودکردن فعالیت زنان را نمی‌دهند.

مطالب مرتبط