غنی: به صلح نزدیک شده‌ایم

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که افغانستان نسبت به هر زمانی به برقراری صلح نزدیک شده‌است.

blank

آقای غنی، امروز (شنبه، ۱۸ عقرب) در مراسمی که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده‌بود، یکبار دیگر از طرف‌های درگیر جنگ خواست که دست از جنگ و خشونت بردارند و به روند صلح یک‌جا شوند.

او افزود که وظیفه حکومت خاموش‌کردن آتش جنگ است.

مطالب مرتبط:

به گفته رییس حکومت وحدت ملی، بربنیاد ارشادات قرآن کریم و پیامبر اسلام(ص) باید صلح نسبت به جنگ اهمیت داده‌شود و تداوم جنگ با اعتقادات اسلامی در تضاد است.

او بیان داشت: «صلح واقعی و دوامدار زمانی خواهیم داشت که به عدالت وفادار باشیم. خدای ناخواسته، اگر یک افغان با افغان دیگر برابر نباشد، اگر هر افغان در تعیین سرنوشت و انتخاب حکومت خودش حق رای نداشته‌باشد، اگر قوای سه‌گانه مستقل نداشته‌باشیم که در استعمال قدرت توازن رعایت شود، اگر به مردم حق اظهار نظر و انتقاد ندهیم، پس دروازه‌‌ها را به روی عدالت بسته‌ایم.»

اظهارات آقای غنی در حالی مطرح می‌شود که حکومت اخیرا یک طرح ۷ ماده‌ای را برای صلح، ارائه کرده‌است. عبدالله عبدالله؛ رییس اجرایی این طرح را رویاپردازانه توصیف کرده و طالبان نیز نسبت به آن واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما حکومت می‌گوید این طرح بربنیاد فیصله‌های لویه جرگه، منافع مردم افغانستان و واقعیت‌های موجود، تنظیم شده و فراگیر و جامع است.

مطالب مرتبط