افشاگر جنایات جنگی بریتانیا در افغانستان با خطر حبس روبه‌رو است

یک مقام بریتانیایی افشاگر قتل غیرنظامیان توسط نیروهای ارتش بریتانیا در افغانستان با خطر حبس مواجه است.

blank

جانی مرسر؛ وزیر امور کهنه سربازان کابینه بریتانیا که از قتل غیرنظامیان افغان به دست نظامیان این کشور پرده برداشته، به‌دلیل خودداری از افشای نام افرادی که این اطلاعات را به او داده‌اند، با خطر حبس روبه‌رو است.

اسکای‌نیوز با نشر گزارشی در مورد ادعاهای جانی مرسر در مورد به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان به دست نظامیان بریتانیایی گفته که یک ماه پیش، سر چالرز هادون کیو؛ رییس گروه تحقیق در مورد این پرونده، از مرسر خواست نام افرادی را که در این مورد به او اطلاعات داده‌اند ارائه کند، اما مرسر از این کار سر باززد.

مرسر به تاریخ ۲۰ فبروری در اظهاراتی گفت که نظامیان بریتانیایی، در خلال سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، در جریان عملیات‌ شبانه،۸۰ غیرنظامی افغان را در جنوب غرب افغانستان، به‌ویژه در هلمند، به قتل رسانده‌اند.

او افزود که با تحقیق در مورد گزارش‌هایی که در این زمینه دریافت کرده است به نتایجی که این گزارش‌ها را تکذیب کند دست نیافته‌ است.

جانی مرسر مدتی عضو مجلس نمایندگان بریتانیا بوده و در ارتش نیز خدمت کرده است.

او در سال ۲۰۱۰، همزمان با کشته شدن غیرنظامیان به دست نیروهای ویژه بریتانیایی، به افغانستان سفر کرده بود.

اسکای نیوز در مورد عواقب خودداری جانی مرسر از ارائه اطلاعات در مورد منابعش گفت: «براساس قانون بریتانیا، در تحقیقات قانونی می‌توان افراد را وادار به ارائه مدارک و منابع کرد و امتناع افراد از این کار، ممکن است به زندانی شدن‌شان بیانجامد.»

مهلت جانی مرسر برای ارائه اطلاعات روز گذشته پایان یافت، اگر مرسر تا پایان این مهلت اطلاعات لازم را در اختیار مسئولان قرار ندهد «ممکن است با محکومیت احتمالی مواجه شود».

در جلسه کمیته تحقیق درمورد قتل غیرنظامیان افغان که با حضور جانی مرسر در فبروری گذشته برگزار شد، او صرفا اشاره کرد که این اطلاعات را «چند افسر» در اختیار او گذاشته‌اند. مرسر افزود که این اطلاعات دربردارنده «اتهامات قتل و پنهان‌کاری» است که پس از به قتل رسیدن غیرنظامیان افغان علنی نشده‌ است.

مرسر با محفوظ نگه‌‌داشتن نام منابع خود گفت: «تنها چیزی که می‌توانید به آن پایبند باشید صداقت شما است و من این کار را در قبال این افراد انجام خواهم داد.»

تحقیق در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغان در دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شد، اما نتایج این تحقیق هنوز علنی نشده‌ است. نیروهای بریتانیایی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی از اواخر ۲۰۰۱ تا آگوست ۲۰۲۱ در افغانستان حضور داشتند.

بیشترین نیروهای بریتانیایی در پایگاه‌های نظامی مستقر در ولایت‌های هلمند و قندهار حضور داشتند و ادعای کشته شدن غیرنظامیان نیز در همین مناطق مطرح شده‌ است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *