ترورهای هدفمند؛ ناظران: دولت کنترل اوضاع را از دست داده‌است

افزایش ناامنی، وقوع انفجار‌های پیوسته و حملات هدفمند در کابل و ولایات باعث شده‌است شهروندان کشور بیش از هر زمان دیگری در نگرانی به سر ببرند. تنها روز شنبه، ۶ جدی، چهار انفجار در نواحی مختلف شهر کابل رخ داد که بر اثر آن‌ دو سرباز پولیس کشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.blankهمچنین ترور هدفمند شماری از فعالان مدنی و رسانه‌ای در هفته‌های اخیر سبب نگرانی مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی شده‌است. یما سیاوش، رفیع صدیقی، الیاس داعی، ملاله میوند، رحمت‌الله نیکزاد، یوسف رشید و فرشته کوهستانی از جمله فعالان مدنی و رسانه‌ای هستند که در جریان ماه‌های اخیر به قتل رسیده‌اند.

آگاهان نظامی، دلیل افزایش ناامنی و شدت انفجارها در کشور را ضعف نیروهای کشفی عنوان می‌کنند و می‌افزایند که این نیروها توانایی کشف و جلوگیری حملات تروریستی در کشور را ندارند.

ناظران همچنین معتقد اند که نیاز است اصلاحات جدی در نهادهای کشفی و استخباراتی و سکتورهای امنیتی به وجود آید تا بتواند عوامل حملات در کشور را شناسایی و از وقوع حملات جلوگیری کنند.

مطالب مرتبط:

به باور کارشناسان، حملات تروریستی در حال حاضر به حملات کوچک چریکی تبدیل شده‌ که توسط گروه‌های کوچک مخالف دولت صورت می‌گیرد. آنان می‌افزایند که عدم معلومات کافی نهادهای کشفی و انجام ندادن درست وظایف این نهادها سبب شده تا عاملان رویدادها مشخص نشوند.

دولت توان کنترل اوضاع را ندارد
آگاهان نظامی بر این باور اند که دولت در تامین امنیت شهروندان، ابتکار خود را از دست داده و توان تامین امنیت درست شهروندان را ندارد.

عتیق‌الله امرخیل؛ آگاه مسایل نظامی به خبرگزاری افق می‌گوید، دولت نمی‌تواند امنیت مردم را به خوبی تامین کند. او نبود یک راهکار منظم برای چگونگی تامین امنیت شهروندان، بی‌اعتمادی میان مقامات حکومتی و عدم اصلاحات جدی در نهادهای امنیتی و کشفی را دلیل اصلی افزایش خشونت و ناامنی در کشور عنوان می‌کند.

آقای امرخیل می‌افزاید که امروزه گروه طالبان مسئولیت حملات را بر عهده نمی‌گیرد؛ اما ضعف در نهادهای کشفی و عدم آگاهی آنان سبب شده‌است تا نتوانند عاملان رویدادها را شناسایی کنند.

امریکا مقصر است
عبدالواحد طاقت؛ دیگر کارشناس مسایل سیاسی و امنیتی هم عملکرد ضعیف نیروهای کشفی و امنیتی را دلیل اصلی افزایش حملات در کشور می‌خواند.

آقای طاقت می‌افزاید که امریکا عمدا نیروهای امنیتی کشور را ضعیف نگه داشته‌است تا پایین‌تر از نیروهای پاکستان عمل کنند و نتوانند از حملات و افزایش ناامنی در کشور جلوگیری کنند.

اختلاف‌های درونی و غلبه زورمندان
عتیق‌الله امرخیل همچنین بی‌اعتمادی میان مقامات حکومتی و اختلافات درونی دولت را عامل دیگری برای افزایش ناامنی و تشدید حملات انفجاری در کشور عنوان می‌کند و می‌گوید اختلاف درونی در کشور سبب شده‌است تا کارها در زمینه‌های مختلف از جمله تامین امنیت شهروندان به خوبی انجام نشود.

این آگاه نظامی قسمتی از ناامنی‌ها در کشور را به زورمندان نسبت می‌دهد و می‌افزاید که دولت ناگزیر است به خواسته‌های زورمندان تا حدی توجه کند.

به باور او ایستادگی زورمندان در برابر بی‌توجهی دولت در زمینه‌ خواسته‌های آنان سبب شده‌است ناامنی و انفجارات در کشور بیشتر شود.

از سوی دیگر، عبدالواحد طاقت خواستار تطبیق مساوی قانون در کشور است. به باور او نیاز است، دولت قانون را بر زومندان تطبیق کند تا اختلافات درونی در دولت کمتر شود و امور کشوری به خوبی انجام شود.

آگاهان تنها راه حل کاهش خشونت و ناامنی در کشور را روی کار آمدن یک حکومت مقتدر عنوان می‌کنند.

عتیق‌الله امرخیل می‌گوید تا زمانی‌که یک حکومت مقتدر که حمایت مردم را داشته باشد به وجود نیاید، پیشرفت واقعی در صلح و تامین امنیت در کشور به وجود نخواهد آمد.

چشم‌انداز مبهم صلح
در همین حال، شماری از آگاهان می‌گویند که مقامات حکومت در زمینه صلح دیدگاه واحدی ندارند، به همین دلیل سرنوشت صلح کشور مبهم است.

عبداللطیف نظری؛ استاد دانشگاه و آگاه سیاسی به خبرگزاری افق می‌گوید، تفاوت خواسته‌ها و مطالبات دوطرف، خشونت‌های جاری و مشخص‌نبودن زمان برگزاری دور دوم مذاکرات صلح سبب شده‌است این روند مبهم باقی بماند.

آقای نظری معتقد است که افزایش خشونت‌های جاری در کشور روی روند صلح تاثیر منفی عمیقی می‌گذارد و باعث پیچیدگی این روند می‌شود.

این کارشناس مسایل سیاسی همچنین فشار کشورهای خارجی را در روند صلح کشور مهم می‌خواند و می‌گوید که فشار کشورهای همسو با امریکا می‌تواند روی مذاکرات صلح دولت و طالبان تاثیر عمیقی داشته‌باشد. به باور او، تلاش و خواست امریکا و کشورهای منطقه برای تامین صلح یک امیدواری جدی در این زمینه است.

آقای نظری می‌افزاید که کشورهای جهان به خصوص منطقه از تامین صلح در افغانستان نفع می‌برند به همین دلیل تلاش دارند تا این روند عملی شود.

با این حال، آگاهان تلاش کشورهای منطفه و جهان را در تامین صلح در کشور مهم می‌دانند و می‌گویند که صلح بدون همکاری و تلاش این کشورها عملی نخواهد بود.

مطالب مرتبط